vrijdag 8 februari 2008

vrijdag 8 februari


Deze laatste dag voor de vakantie heb ik gewerkt met een klein groepje. Tijd voor wat meer individuele aandacht! Behandelde spellingsproblemen zijn herhaald en we hebben veel met elkaar nederlands gesproken.
Het groepslezen is deze les vervallen, maar na de vakantie gaan we weer gezellig verder. Dan leg ik ook een lijst klaar waar ouders zich kunnen inschrijven voor de volgende periode.

Wat hebben we allemaal gedaan!
Allereerst even gekletst over bijzonderheden van de afgelopen week. Vervolgens een aantal taalspelletjes gespeeld waar de lange klanken, korte klanken en de tweeklanken aan bod kwamen.

De korte klanken: a-e-o-u-i

De lange klanken: aa-ee-oo-uu

De tweeklanken: eu-oe-ui-ei-ij-ou-au-ie.

De oefeningen bestonden uit:
- Woorden doorfluisteren en de laatste zegt het woord hardop.
- Woorden bedenken en op het bord schrijven. (De woorden krijgen meteen de goede kleur).
- Zoveel mogelijk rijmwoorden samen opschrijven in het schrift en onderstrepen met de juiste kleur.
Vervolgens zijn de kinderen aan het werk gegaan.

Groep 3V heeft gewerkt in "de leessleutel", "Humpie Dumpie" (begrijpend lezen), en de Stenvert boekjes.
Veel geoefend met de korte en de lange klanken, de lidwoorden "de" en "het", en de voorzetsels voor-naast-op-in-naar-uit.

Groep 4 heeft gewerkt in het werkboek van Taaljournaal waar we de open- en gesloten lettergrepen weer uitvoerig behandeld hebben. De luistervink, de klinkerdief en de verdubbelaar die ons vertellen hoe we woorden zoals paarden, apen en bossen moeten schrijven, zijn zorgvuldig besproken. Een spellingsprobleem dat nog vaak herhaald wordt dit schooljaar!
Kinderen die al snel klaar waren met het maken van de oefeningen, mochten een spellingskaart uitzoeken uit de spellingsbak en maakten deze oefeningen zelfstandig in het werkschrift. Ze mochten ook verder werken in de Stenvertboekjes.

Na de pauze hebben we gezellig samen gekletst over neuzen!!!!
Jullie zullen nu wel denken wat een rare juf. Het woord neus is toch bij iedereen bekend en is toch geen uitbreiding van de woordenschat!
Toch kennen we in het Nederlands een heleboel uitdrukkingen waar het woord neus in voorkomt.
Aan de hand van een verhaaltje hebben we al deze uitdrukkingen besproken.
- In de supermarkt rondneuzen.
- Ik heb mijn neus vol van winkelen.
- Iemand kaapt het truitje net voor mijn neus weg.
- Ik stond er met mijn neus bovenop.
- Mij neem je niet bij de neus!
- Met zijn neus in de boter vallen.
- Niet verder zien dan je neus lang is.
- Overal zijn neus in steken.
Zo zijn er natuurlijk nog veel meer uitdrukkingen, maar voor vandaag was dit wel voldoende.

Ik wens jullie allemaal een gezellige wintervakantie toe en hoop iedereen op 22 februari terug te zien.

De kinderen die aanwezig waren hebben ook huiswerk meegekregen.
Carel: Stenvert spelling 1 verder werken.
stencil tweeklanken afmaken.

Lili: Stenvert taal 1 bladzijde 11 en verder.
leesboekje Joep en Kim (avi 1)

Anna en Jeanne: Stencil tekstverwerken begrijpend lezen "Wat kies je: stad of dorp."

Claire: Stenvert taal 2 verder werken.

Jan: Stencils tekstverwerken begrijpend lezen "Net een zwart gaatje" en "Steekmuggen".
Stenvert spelling 3 bladzijde 1 t/m 4.

Veel succes ermee!















Geen opmerkingen: