maandag 25 februari 2008

22 februari


Afgelopen vijdag waren we met een gezellige grote groep. We hebben lekker bijgekletst want na een vakantieweek is er altijd veel te vertellen. Daarna hebben we een aantal spellingregels herhaald. De kinderen hebben een stencil gekregen (zit in het plastic mapje)waar al deze regels nog ’n keer op een rijtje staan. Elke week krijgen ze nog een pagina erbij zodat jullie kunnen zien welke regels al besproken zijn. Achterop de stencil staan de “ei-woorden”. Het zijn woorden waar geen regeltje voor bestaat. Deze woorden worden “weetwoorden” genoemd. Groep 4 is meteen zelfstandig aan de slag gegaan met deze woorden. Ze hebben een werkblad uit het werkboek “taaljournaal” gemaakt en vervolgens spellingkaarten uit de spellingbak. Groep 3V heeft met mij een kwartetspel gespeeld waar de tweeklanken centraal stonden(eu-ui-ou-ie-ei-ij-oe).Vier kaartjes moesten bij elkaar gezocht worden zoals:reus, neus, peuk, deuk. Best moeilijk maar een goede oefening om de tweeklanken uit elkaar te houden. Jacob, Bastiaan en Stefano zijn vervolgens gaan werken in “de leessleutel” en hebben twee teksten gemaakt uit het boekje “Humpie Dumpie”. Carel en Lili hebben een spel gespeeld waarbij ze het woord bij het goede plaatje moesten leggen en zijn vervolgens ook verder gaan werken in “de leessleutel”. Groep 4 heeft ook het kwartetspel gespeeld. Ze zijn samen erg leuk en geconcentreerd bezig geweest. Na het harde werken was het weer tijd voor ontspanning! Carel en Lili waren jarig en hadden een heerlijke traktatie meegenomen. Uit volle borst hebben we allemaal gezongen want iedereen had wel zin in iets lekkers! Na de pauze hebben we een bladzijde gemaakt uit het werkboek “woordenschat” waar je “dingen” bij elkaar moest zoeken zoals een bril en glazen, een pan en een deksel, viool en snaren, fietswiel en spaken enz. Best wel moeilijk maar ze hebben elkaar goed geholpen. Voordat we zijn gaan groepslezen heb ik eerst nog voorgelezen uit de “Neuzenclub”, na een korte terugblik voor de kinderen die de vorige les niet aanwezig waren. Het groepslezen gaat erg goed! Anna en Bastiaan zijn weer met een nieuw groepsleesboek begonnen. Super !!!!En Claire en Julie hebben alweer ’n boekje uit. Geweldig!!!!

Wat het groepslezen betreft heb ik jullie hulp weer hard nodig. Allereerst wil ik vragen wie de mogelijkheid heeft om het eerste half uur te helpen bij het groepslezen. Zo gooien we de boel even om voor de laatste periode. Als zich te weinig ouders opgeven dan laat ik het liever zoals het is. Het zou prettig zijn als op z’n minst 2 ouders komen helpen per keer. Er zijn twee groepjes waar ik het liefst een begeleider bij heb. Wie graag een overzicht wil hebben van de gelezen boeken (met AVI-niveau) , kan dat altijd van mij krijgen.
De data voor de volgende periode zijn als volgt:
29 februari 2008
7 maart 2008: Stine (moeder van Anna) en Liesbeth (moeder van Claire)
14 maart 2008
28 maart 2008: Stine (moeder van Anna)
4 april 2008: Liesbeth (moeder van Claire)
11 april 2008
Ik wil de kinderen ook kennis laten maken met “Het bespreken van een boek”.Ieder kind leest een boek thuis en probeert in zijn eigen woorden iets over het boek te vertellen. Als jullie denken dat het voor jullie zoon/dochter nog te vroeg is dan geef dat maar aan mij door. Het is niet de bedoeling dat kinderen er slapeloze nachten van krijgen. Luisteren naar anderen die een boek bespreken is even belangrijk! Ik wil hiermee bereiken dat kinderen elkaar stimuleren om boeken te gaan lezen en dat ze de belangrijke hoofdpunten uit een boek weten te halen. We hebben regelmatig samen besproken hoe je een boek uitzoekt. Het plaatje voorop, de titel en het korte verhaaltje achterop vertelt iets over de inhoud. Ik zal volgende week met de kinderen bespreken wie de spits wil afbijten en wie er volgen. De data geef ik door op mijn log zodat jullie eventueel kunnen helpen.

Geen opmerkingen: